ولایت و بصیرت

بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم

نتیجه تصویری برای عکس صلوات

این جلسه به برکت دلهاى باصفا و روحهاى پرطراوت عزیزان عشایرى، جلسه‏ى بسیار باصفا و سرشار از صمیمیت است. آنچه برادران عزیز در اینجا درباره‏ى انقلاب عزیز ما، درباره‏ى وفادارى به اصول انقلاب بر زبان جارى کردند، جزو باورهاى قلبى این بنده‏ى حقیر است. ما از آغاز انقلاب تا امروز در وفادارى عشایر غیور مؤمنِ سلحشور این خطه‏ى پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظه‏اى تردید نکرده‏ایم. آنچه هم که شما برادران عزیز و بخصوص این مجرى محترم و خوش‏آهنگ درباره‏ى شخص این بنده‏ى حقیر گفتید، اینها هم در حقیقت راجع به انقلاب است. شخص این بنده‏ى حقیر یک ذره‏اى هستم در دریاى عظیم این انقلاب بزرگ و این ملت بزرگ.
هرچه ملت ایران دارد و هرچه آحاد این مردم و مسئولین کشور و فداکاران این راه از افتخار کسب کرده‏اند، مربوط به اسلام است، مربوط به این انقلاب بزرگ است، مربوط به آن لطف و رحمت بى‏پایانى است که خداى متعال بر این ملت سایه افکن کرد و به برکت آن، این ملت توانست این حرکت عظیم را انجام دهد.
خیلى خوشوقت هستم از اینکه در جمع شما حضور دارم. در بعضى از سفرهاى دوران جنگ و حتّى قبل از شروع دفاع مقدس، در این مناطق با برخى از این عشایر عزیز و غیور دیدارهائى داشته‏ام، لکن جمع امروز شما که از عشایر سه استان در اینجا اجتماع کرده‏اید - استان آذربایجان غربى، استان کردستان و استان کرمانشاه - یک جمع پرمعنائى است؛ پیام دارد؛ این جمع با زبان فصیحى حرف میزند.
یک ملت آن وقتى جایگاه رفیع خودش را در میان ملتهاى عالم پیدا میکند که با عمل خود، با حضور خود با دنیا حرف بزند. ملت ما در دوران سى سال انقلاب، بخصوص در برهه‏هاى حساس، با عمل خود، خود را اثبات کرد. مفاخر ملى چیزى نیست که با ادعا و حرف اثبات شود؛ ملت عمل کرد. در این عمل و در این اقدام، شما عشایر غیور کرد در این منطقه، جزو نقشهاى حساس و در شمار نقش‏آفرینان برجسته محسوب میشوید.
عشایر همان طورى که امام فرمودند، ذخائر انقلابند. همه‏ى عشائر، مرزداران، سنت داران، حافظان هویت و حیثیت بومى این کشورند؛ در این هیچ شکى نیست، لکن بعضى از عشایر به مناسبت موقعیت جغرافیائى و سیاسى و حساسیتهائى که در طول این تاریخ پرفراز و نشیب پیش آمد، فرصت پیدا کردند تا هویت خود را، حقیقت خود را، ذخیره بودن خود را در عمل اثبات کنند و شما عزیزان من، در این زمره قرار دارید. امروز شما گفتید، اما در دورانهاى گذشته، در سالهاى قبل، شما عمل کردید. عمل شما نشان دهنده‏ى همین حقایقى است که امروز بیان کردید.
کردستان و منطقه‏ى کردى به خاطر موقعیتهاى خاص خود، از آغاز انقلاب هدف توطئه‏ها قرار گرفت؛ قبل از اینکه جنگ تحمیلى شروع شود. دشمنان انقلاب اسلامى در این منطقه امیدها داشتند. شخصیتهائى از وابستگان رژیم طاغوتى در این منطقه حضور پیدا کردند به امید اینکه شاید بتوانند از حمایت مردم عشائرى غیورِ مؤمن ما برخوردار شوند و پنجه به چهره‏ى انقلاب بزنند. اینها را ما دیدیم، اینها را مطلع بودیم. فرق است بین آن عشیره‏اى که در محل استقرار خود قرار گرفته است؛ نه توطئه‏اى هست، نه تحریکى هست، نه بدخواهى‏اى هست، و البته در خدمت انقلاب و کشور قرار میگیرد، با آن عشیره‏اى و آن طوایف و عشایرى که هدف توطئه‏ى دشمن قرار میگیرند و در عین حال محکم و استوار مى‏ایستند؛ ما اینها را از یاد نخواهیم برد. حافظه‏ى ملت ایران و حافظه‏ى انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى اینها را ثبت کرده است؛ اینها هست. عشایر مرزدارى کردند. شما در این منطقه خوب مرزدارى کردید.
اینجا قبائل مختلف بودند، بعضى از این قبائل در میان خود، اختلافات تاریخى و سرزمینى هم داشتند. این قبائل بعضى شیعه بودند، بعضى سنى بودند؛ اختلاف مذهبى هم داشتند. دشمن به این واقعیات به چشم یک فرصت نگاه میکرد و میخواست از این فرصت علیه انقلاب استفاده کند. عشائر این منطقه دشمن را مأیوس کردند. شما دشمن را ناکام کردید؛ این خیلى ارزش دارد. عزیزان من! ملت ایران حرکتى در انقلاب اسلامى انجام داد که این حرکت نه فقط براى این منطقه، بلکه براى جهان بشریت مبدأ یک تحول، مبدأ یک نگاه نو، مبدأ یک خط جدید در حرکت فکرى بشر شده است و بعد از این، بیشتر خواهد شد.
ما از خاستگاه اسلام حرف زدیم، اما آنچه که اسلام براى بشریت و براى سعادت انسان در نظر گرفته است، سودش و فایده‏اش مخصوص معتقدین به اسلام نیست. اسلام میگوید در مقابل زورگوئى و ظلم بایستید؛ از مظلوم دفاع کنید؛ از فشار قدرتمندان زورگو نهراسید؛ در مقابل توطئه‏ى شیادانى که راهزن زندگى بشرند، هشیار باشید. اسلام میگوید انسانها به فطرت خودشان برگردند. اسلام طرفدار حق است، طرفدار عدل است. این چیزها درمانهائى براى درد بشریت است. بشریت در طول تاریخ از ظلم و بى‏عدالتى و تبعیض رنج برده است. نسلهاى بشرى از دست زورگویان تاریخ سیلى خورده‏اند. این زورگویان یک روز در چهره‏ى فرعون‏ها و قارون‏ها بودند، یک روز در چهره‏ى ابوجهل‏ها و ابولهب‏ها بودند، یک روز در چهره‏ى قدرتمندان زورگوى زمان ما هستند. اینها خطرشان از خطر فرعون‏ها بیشتر است؛ اینها زیانشان براى بشریت از زیان همه‏ى ستمگران تاریخ بیشتر است؛ اینها مجهزند؛ مجهز به همه‏ى ابزارهاى زور و تزویر وفریب. امروز تبلیغات دشمنان در سرتاسر دنیا - نه دشمنان ما، دشمنان بشریت - سعى میکند از آنها یک چهره‏ى انسان‏دوست، طرفدار بشر، طرفدار انسان معرفى کند. اینها خیلى خطرناکند. انقلاب اسلامى در مقابل یک چنین جبهه‏ى خطرناکى قیام کرد، ایستاد و موفق شد.
این خیلى فرصت بزرگى براى ملت ایران است. ما فرزندان این آب و خاک باید افتخار کنیم که خداى متعال این شجره‏ى طیبه را در سرزمین ما، در ملت ما، در دلهاى ما با دست قدرت خود غرس کرد. این افتخار متعلق به ما ایرانیان است که توانستیم پرچم اسلام را بلند کنیم که این پرچم، پرچم عدالت، پرچم انصاف، پرچم خردورزى، پرچم پیشرفت ملى، پرچم احسان و عدل و داد است. این پرچم را ایرانى‏ها بلند کردند، دشمنان بشریت - مستکبرین عالم - همه‏ى تلاش و توان خود را به کار بردند تا این پرچم را به زیر بکشند و این دست را قطع کنند؛ اما نتوانستند. در این تلاش مقدس، سهم عشایر عزیز ما در این منطقه، سهم بسیار مهمى است.
آنچه من به شما امروز توصیه میکنم - اگرچه مى‏بینم که بحمداللَّه هوشیارى شما آنچنان هست که شاید به این توصیه‏ها نیاز هم نباشد، اما تأکید میکنم - مسئله‏ى امروز این منطقه، مسئله‏ى امنیت است. شماها توانسته‏اید حافظ امنیت باشید؛ این توان را باید در خودتان تقویت کنید؛ این مسئولیت سنگین را بر دوش خودتان همیشه احساس کنید. و من میگویم این احساس مسئولیت را به فرزندان و جوانانتان منتقل کنید. این کشور و این ملت باید این حرکت را ادامه دهد؛ دشمنى‏ها استمرار خواهد داشت. باید روزبه‏روز هشیارتر شویم. البته دشمن با همه‏ى توش و توان خود به میدان آمد، کارى از پیش نبرد، بعد از این هم به فضل الهى و به اذن الهى، دشمن کارى نخواهد کرد و نخواهد توانست بکند؛ اما این در صورتى است که ما هوشیار باشیم؛ ما بیدار باشیم. اگر دچار غفلت شدیم، اگر سرگرم مسائل کوچک شدیم، اگر در کنار مسائل روزمره‏ى خود از مسئله‏ى اصلى که حفظ کیان این ملت و حفظ کیان این نظام مقدس است، غافل شدیم، دشمن ممکن است ضربه بزند. امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فرمود: «و من نام لم‏ینم عنه»؛ اگر شما در سنگر خوابت ببرد، معناش این نیست که دشمن تو هم در سنگر خوابش برده. ممکن است او بیدار باشد و از خواب و غفلت تو استفاده کند.
امروز ما اطلاع داریم دشمنان نظام جمهورى اسلامى در پشت مرزهاى ما در حال توطئه‏اند. ما میدانیم کردها در آن سوى مرز هم خودشان را ایرانى میدانند. ما میدانیم در بین برادران کرد ما در آن سوى مرز هم، دوستان نظام اسلامى و انقلاب اسلامى کم نیستند؛ شاید بشود گفت اکثریتند. جوانان مؤمن ما در دوران جنگ تحمیلى از توان و هوشیارى برادران کرد ما در آن سوى مرز بهره‏هاى فراوان بردند. امروز هم که آنها مى‏آیند به ایران - مسافرت میکنند و همیشه گفتگو میکنند - از عظمت قیام ایرانى و اعتمادى که آنها همیشه داشتند، یاد میکنند. این را ما میدانیم؛ اما معناى این سخن این نیست که دشمن از نفوذ، از توطئه، از رخنه غافل باشد. آنجا مشغول کارند، مشغول تلاشند؛ با توطئه، با ایجاد اختلاف، با به کار گرفتن شیوه‏هاى نامردانه، سعیشان این است که هر وقت توانستند، ضربه بزنند. این هوشیارى میطلبد. این هوشیارى و آمادگى که من با شما مطرح میکنم، صرفاً آمادگى نظامى نیست؛ آمادگى روحى. دشمن ممکن است از لحاظ نظامى هم نتواند کار کند، امیدى هم نداشته باشد، اما از لحاظ فرهنگى، از لحاظ سیاسى، از لحاظ امنیتى، از جاسوس‏پرورى، از رخنه در اعتقادات و ایمان راسخ مردان و زنان مؤمن این مرز و بوم ممکن است بخواهد وسیله‏اى براى رسیدن به اهداف شوم خودش پیدا کند. این، امنیت ما را تهدید میکند. امنیت در کشور و در هر منطقه، اساس پیشرفت است. برخى از فرصتهاى کار در این استان و استانهاى همجوار - در مناطق غرب و شمال غرب کشور - به خاطر ناامنى‏اى که عوامل و ایادى مزدور دشمن در طول سالهاى اول بر این منطقه حاکم کردند، از دست رفت. درست است که مردم کرد جانانه دفاع کردند، لیکن این نیروئى که صرف دفاع نظامى در این منطقه شد، میتوانست صرف تلاش عمرانى شود. اگر این میبود، منطقه امروز جلوتر از این بود که هست.
البته کار، زیاد شده. این را ما هم میدانیم، مردم منطقه هم که از نزدیک شاهد هستند و میدانند؛ لیکن آنچه که باید انجام بگیرد و آنچه که میتوانست انجام بگیرد، خیلى بیشتر از حجم کارى بود که تا امروز انجام گرفته. بعد از این هم همین جور است؛ هرچه امنیت بیشتر باشد، امکان کار، امکان تولید، امکان عمران، امکان پیشرفت، امکان ارائه‏ى خدمات بیشتر خواهد بود. این منطقه شایسته‏ى بیش از اینهاست. امکان طبیعىِ این منطقه، منابع غنى و عظیمى که در این منطقه هست - هم منابع طبیعى، هم منابع انسانى - خیلى ارزشمند است. این عشایر عزیز - در این منطقه هم همین جور است، در جاهاى دیگر هم ما همین را بِعینه مشاهده کردیم - مرکز استعدادهاى درخشانند؛ استعدادهاى برجسته. این جوانهاى شما استعدادهائى هستند که انسان میتواند امیدوار باشد که کشور به این استعدادها در آینده ببالد و افتخار کند. این استعدادها باید شکوفا شود. توسعه‏ى خدمات، توسعه‏ى کارهاى آموزشى، توسعه‏ى سواد و معلومات در بین آحاد مردم، در بین عشایر، در شهرهاى گوناگون، این امکان را براى آینده‏ى این منطقه در اختیار ما و شما قرار میدهد.
امید ما زیاد است عزیزانم! تجربه‏ها به ما میگوید که ما باید امیدوار باشیم و به آینده یقین داشته باشیم؛ تجربه‏ى ما این را براى ما مسلم و مبرم میکند. یک روزى بود که دشمنان هم خیال میکردند که این نظام را خواهند توانست ریشه‏کن کنند. دوستان ما هم در سرتاسر دنیا دلشان میلرزید. مؤمنین کشورهاى اسلامى، جوانان مؤمن که امید بسته بودند به این انقلاب، دلشان میلرزید که عاقبت این نظام نوپا و جوان چه خواهد شد. این دشمنِ همسایه‏ى ابله ما هم - صدام عفلقى و بعثى - با همین گمان باطل وارد این جنگ شد؛ به خیال اینکه همه چیز را تمام خواهند کرد. انقلاب تو دهنى زد به آنها؛ آن چنانى که عاقبتشان را شما دیدید. دشمنان بزرگتر از صدام هم در طول این سالهاى متمادى امیدها بستند، فکرها کردند، توطئه‏ها کردند، براى خودشان افسانه‏سرائى‏ها کردند، امیدها بستند؛ اما همه‏ى گمانها باطل در آمد. آنها فکر میکردند انقلاب اسلامى یا نمیماند، یا اگر بماند، توان این را نخواهد داشت که کشور را پیش ببرد. انقلاب اسلامى به کورى چشم دشمنان هم ماند، هم ریشه‏دارتر شد، هم در علم و تکنولوژى و پیشرفتهاى گوناگون اجتماعى و سیاسى، چشم همه را خیره کرد.
امروز در این منطقه، در میان نظامهاى گوناگونى که بعضى با دیکتاتورى‏هاى نظامى سرکار آمده‏اند، بعضى با دیکتاتورى‏هاى میراثى بر مردم حکومت میکنند، نظام جمهورى اسلامى با مردم‏سالارى دینى، با حضور حقیقى مردم در انتخاب رده‏هاى مختلف مسئولین اجرائى و تقنینى، با حضور مردم در میدانهاى گوناگون، با انس میان مسئولان و مردم - این را شما بدانید که جلسه‏اى مثل جلسه‏ى امروز ما که دو طرف نسبت به یکدیگر محبت میورزند و دلهایشان از محبت یکدیگر لبالب و سرشار هست، لااقل در هیچ یک از کشورهائى که ما در نزدیکى خودمان میشناسیم، نظیر و شبیه این وجود ندارد. البته راههاى دور را خبر نداریم و گمان هم نمیکنم. قشرهاى مختلف مردم نسبت به مسئولین کشور، نسبت به مدیران طراز اول کشور احساس نزدیکى و خویشاوندى میکنند. مسئولین کشور نسبت به قشرهاى مردم عشق میورزند. این یک محبت صادقانه است. چنین چیزى در جاى دیگر وجود ندارد - امید جدیدى را در این منطقه به وجود آورده. اگر مى‏بینید فلان دولت وابسته‏ى به آمریکا، فلان دولت بظاهر مسلمان و در باطن همدست صهیونیستها، فلان دولت مستبد و مستکبر نسبت به نظام جمهورى اسلامى لحظه‏اى از بدخواهى و بددلى فروگزار نمیکنند، به خاطر همین خصوصیت این نظام است که توانسته در دل ملتهاى آنها جاى خود را باز کند.
امروز شما اگر به این کشورهاى مسلمان عرب زبان مراجعه کنید، با مردم آن جا انس بگیرید، تو بازارهاى آن جا بروید، وقتى بفهمند شما ایرانى هستید، نسبت به شما اظهار محبت میکنند، به شما علاقه نشان میدهند. مسئولین شما وقتى به این کشورها بروند - آن جائى که مردم را آزاد بگذارند - مردم نسبت به اینها ابراز احساسات میکنند. نظیر این در هیچ جاى دنیا، دیگر وجود ندارد. رؤساى ما به کشورهاى مسلمان میروند، جوان، دانشجو، دانشگاهى، مردم کوچه و بازار، طبقات مختلف، مثل مردم شهرى از شهرهاى ایران براى آنها شعار میدهند، اظهار ارادت میکنند، اظهار علاقه میکنند، دورشان جمع میشوند، سلام میفرستند. این نشان‏دهنده‏ى نفوذ این انقلاب در دلهاى ملتهاى مسلمان است. این است که دولتهاى مخالف اسلام و مخالف نظام جمهورى اسلامى را خشمگین میکند؛ سراسیمه میکند.
آنچه که داریم، لطف خداست. باید از اسلام بیاموزیم و به خودمان مغرور نشویم. مغرور شدن به خود، مقدمه‏ى لغزیدن، مقدمه‏ى شکست خوردن است. آنچه که هست، از لطف و فضل خدا بدانیم: «ما اصابک من حسنة فمن اللَّه و ما اصابک من سیّئة فمن نفسک»؛ هرچه پیشرفت هست، هرچه توفیق هست، هرچه امکان خوب هست، از لطف خداست. هرچه نواقص این جا و آن جا هست، ناشى از عملکرد ماست. مواظب عملکردمان باشیم؛ ما مسئولین بیشتر، و طبقات مردم هم هر کدام به نوبه‏ى خود و شما بزرگان عشایر کرد، متنفذین شهرهاى کردى، شما هم مسئولیتهایتان به نسبت موقعیتتان، مسئولیتهاى سنگینى است. همچنان که تا امروز بحمداللَّه خوب عمل کردید، از خدا کمک بخواهید و در آینده هم با همین ممشا حرکت کنید؛ اتحاد خودتان را حفظ کنید، صمیمیت را بین خودتان زیاد کنید؛ انقلاب مال شماست، کشور مال شماست، مسئولین فرزندان و خدمتگزاران شما هستند؛ از خودتان بدانید، خودتان را از آنها بدانید. هرچه میتوانید هشیارى و بیدارى را حفظ کنید و بدانید به فضل پروردگار آینده متعلق به شما و متعلق به ملت ایران است.
از خداوند متعال، توفیقات، لطف و رحمت او را براى همه‏ى شما عزیزان مسئلت میکنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

  • حسن صیادی

صمیمیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی