ولایت و بصیرت

سخنان رهبر در جمع روسای جمهور

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۴۸ ق.ظ

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
خوشامد میگوئیم به آقایان رؤساى جمهور محترم و رؤساى هیئتهاى نمایندگى و همه‌ى برادرانى که در جلسه حضور دارند. عید شما مبارک باشد.
شما دوستان عزیز، برادران خوب و همسایگان همراهمان، براى گردهمائى و تبادل نظر در مسائل گوناگون، مناسبت خیلى خوبى را انتخاب کردید. عید نوروز یک عید شرقى و حامل ارزشهاى برجسته و ممتازى است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآورى و طراوت و جوانى و نشاط، همچنین نماد مهربانى و محبت به یکدیگر، سرکشىِ برادران از یکدیگر،
محبت خانواده‌هاى خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستى و مهربانى میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ى این معانى در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است براى ملتهاى ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانى برجسته است.
این جشن یک جشن ملى است؛ جزو اعیاد دینى نیست؛ لکن از سوى بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددى داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامى داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌اى بشود براى اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتى است براى اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.
در کشور ما رسم بر این است؛ سالهاى متمادى است که روز نوروز و ساعت تحویل، مردم در عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و مراکز معنوى جمع میشوند و از خداى متعال طلب خیر میکنند، طلب برکت میکنند؛ سال خوبى را براى خودشان و براى دیگران از خداوند متعال طلب میکنند و میخواهند. بنابراین نوروز مناسبت خیلى باارزش و برجسته‌اى است؛ هم از لحاظ معنوى، هم از لحاظ ملى، هم از لحاظ بین‌المللى میان ملتهائى که نوروز را گرامى میدارند.
امسال هم، اینکه نوروز به عنوان یک جشن بین‌المللى ثبت شد، این حسن بزرگ را داشت و دارد که این نوعى هدیه‌ى ملتهاى ما به ملتهاى جهان و به ملتهاى غربى و انتقال این فرهنگ به آنهاست. اگرچه متأسفانه عادت بر این شده که همیشه جریان فرهنگى از آن طرف باشد. آنها عادت کردند فرهنگ خودشان را به کشورهاى ما و کشورهاى شرق صادر کنند؛ لکن مشرق سرشار و لبالب از ارزشهاى والاى فرهنگى است؛ چه بهتر که بشود اینها را صادر کرد؛ بشود به دنیا اینها را هدیه داد. ملتهاى شرقى خیلى ارزشهاى برجسته و ممتازى را در طول تاریخ در خودشان داشته‌اند و این فرصت باید به وجود بیاید که اینها را هدیه کنند به ملتهاى عالم؛ و این یکى از آن مناسبتهاست.
من این گردهمائى‌اى که امسال دوستان عزیز ما، برادران خوب ما در تهران تشکیل دادید - به همت دولت محترم و رئیس جمهور محترم ما، جناب آقاى دکتر احمدى‌نژاد - از این جهت هم بسیار گرامى میدارم که این یک وسیله‌اى است براى هر چه نزدیک‌تر کردن دولتهاى این منطقه و ملتهاى این منطقه به یکدیگر. امروز متأسفانه بعضى از قدرتهاى بزرگ درصدد بحران‌آفرینى میان ملتها هستند؛ میان ملتها بحران‌آفرینى میکنند؛ ملتهاى برادر را در مقابل هم قرار میدهند. اینجور وانمود میکنند که منافع این ملتها در تقابل با یکدیگر هست. واقعیت چیز دیگرى است؛ واقعیت این است که منافع ملتهاى ما نه فقط در تقابل با یکدیگر نیست، بلکه کمک‌کننده و هم‌افزائى‌بخش یکدیگر است. ما میتوانیم در کنار هم باشیم، به هم کمک کنیم و یک مجموعه‌ى باارزشِ والاى جهانى و فرهنگى و داراى قدرت بین‌المللى تشکیل بدهیم. این اجتماعِ امروز شما و ادامه‌ى این در سالهاى آینده، ان‌شاءاللَّه به این هم کمک خواهد کرد.
ما از تقویت ارتباطات بین کشورهاى این منطقه، کشورهاى همسایه که فرهنگ مشترکى دارند، استقبال میکنیم و به آن با همه‌ى توانمان کمک میکنیم. هر کدام از این کشورهاى همسایه‌ى ما در شرق ما، در غرب ما، در شمال و جنوب ما تقویت بشوند، ما احساس میکنیم که این به سود ماست. هر کدام بتوانند در این ماجراهاى بزرگ جهانى، در این تضادهائى که هست، از خود هویت برجسته‌اى نشان بدهند، ما سرافراز میشویم؛ ما خوشحال میشویم. ما کمک میکنیم، ان‌شاءاللَّه خداى متعال هم کمک کند به همه‌ى ما.
من به همه‌ى برادران عزیز دعا میکنم و از خدا میخواهم که خداى متعال روزبه‌روز بر عزت کشورهاى اسلامى و کشورهاى این منطقه بیفزاید و دلهاى ما را بیش از پیش به یکدیگر مهربان کند و دستهاى ما را در یکدیگر مستحکم کند که بتوانیم کارهاى بزرگ را به انجام برسانیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


  • حسن صیادی

نمایندگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی