ولایت و بصیرت

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر تهران:
استکبار ستیزی دستور صریح قرآن کریم است
حجت‌الاسلام مهدی‌زاده گفت: علت اصلی تبعید و زندانی کردن ائمه معصومین(ع) داشتن روحیه استکبار ستیزی در وجود مقدس ایشان بود و اصل قیام حضرت سیدالشهدا و یکی از انگیزه‌های مهم آن حضرت مبارزه با استکبار و بسیج مردم برای استکبار ستیزی بود.

حجت الاسلام حسین مهدی زاده در گرامیداشت یوم‌الله 13 آبان و روز مبارزه با استکبار، اظهار داشت: مسأله مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی موضوعی است که در متن قرآن کریم صراحتاً به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه فرعون یکی از نماد‌های استکبار در قرآن است، گفت: خداوند متعال در قرآن خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید «إذْهَبا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى» در این آیه شریفه «طغی» یعنی «استکبار». همچنین در آیه دیگر می‌فرماید «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ...» یعنی فرعون امت خودش را تحقیر و کوچک کرد و آن‌ها فرعون را اطاعت کردند.

مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) با بیان اینکه تحقیر و تسلط بر دیگران از ویژگی‌های استکبار است، ادامه داد: خداوند در آیه 24 سوره النازعات از لسان فرعون می‌فرماید «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی». یعنی فرعون ادعا می‌کند، من خدای برتر و بالاتر شما امت هستم. در این آیه به یکی دیگر از خصوصیات مستکبران اشاره شده است از این رو افراد مستکبری مثل فرعون جایگاه خدا را برای خود قائل بودند و مستضعفین را بنده و برده خود می‌دیدند.

وی افزود: در قرآن کریم و در روایات ائمه(ع)، نسبت به تفکر استکباری امر به مبارزه شده است. بنابراین نکته اول اینکه باید با طغیان و زیاده‌خواهی مستکبران مبارزه کرد و نکته دوم اینکه هر کسی که بخواهد در مقابل مستکبران بایستد و با آن‌ها مبارزه کند، خداوند او را یاری خواهد کرد.

حجت الاسلام مهدی زاده ادامه داد: حضرت موسی(ع) وقتی به او این چنین خطاب شد «إذْهَبا إِلَى فِرْعَوْنَ...»، به خداوند متعال گفت «‌رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی...؛ پروردگارا سینه‌ى مرا گشاده دار، کار را بر من آسان گردان، و گره از زبانم بگشا، تا سخنان مرا بفهمند...» در این آیه حضرت موسی می‌گوید؛ خدایا به من قدرت بیان بده تا بتوانم افکار و اندیشه جامعه را در مسیر استکبار ستیزی همراه کنم و آن‌ها را بر علیه مستکبران بسیج کنم و خداوند متعال نیز دعای موسی(ع) را در امر مبارزه با فرعون که نماد استکبار بود، استجابت کرده و او را یاری کرد و در نهایت پیروزی با جبهه حق شد.

وی با تاکید بر ضرورت تبیین استکبار ستیزی در جامعه، عنوان داشت: باید این مسائل به مردم تبیین شود که چرا ائمه معصومین(ع) مرتب تبعید و شکنجه می‌شدند و به شهادت می‌رسیدند؟ علت اصلی تبعید و زندانی کردن ائمه(ع) داشتن روحیه استکبار ستیزی در وجود مقدس ایشان بود و اصل قیام حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) و یکی از انگیزه‌های مهم آن حضرت مبارزه با استکبار و بسیج مردم برای استکبار ستیزی بود.

استاد حوزه علمیه افزود: امام حسین(ع) ثابت کرد آنکه هیهات منا ‌الذله می‌گوید و به جهاد فی سبیل الله اعتقاد دارد، با طاغوت‌ها و مستکبرانی چون یزید بیعت نمی‌کند و در مقابل بدعت‌ها و انحرافات و زیاده‌خواهی‌های او می‌ایستد.

مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) با بیان اینکه برجام به معنی سازش با استکبار نیست، تاکید کرد: مردم ایران با تبعیت از رهبر معظم انقلاب همواره استکبار ستیزی را جزء اولویت‌های خود می‌دانند و هرگز با آمریکا که دشمن اسلام و انسانیت است، سازش نخواهند کرد.

حجت الاسلام مهدی زاده در پایان با بیان اینکه روحانیت خط مقدم مبارزه با استکبار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوزه علمیه متولّی انقلاب، فرهنگ و دین مردم است، از این رو طلاب و روحانیان باید جریان شناس خوبی باشند، تا بتوانند جریان‌های سیاسی را به خوبی برای مردم تبیین کرده و آنان را با جنگ روانی سنگین و گسترده استکبار علیه انقلاب اسلامی و جبهه مستضعفین آگاه کنند./

  • حسن صیادی

ظلم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی