ولایت و بصیرت

بی­بصیرتی و ناآگاهی، ریزش و انحراف را در پی دارد. در همین جنگ جمل «ربیع­بن خثیم» به مولا عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! ما دربارۀ این جنگ شک داریم؟ می­ترسیم این جنگ مشروع نباشد! حضرت فرمود: چرا؟ او گفت: چون ما داریم با اهل قبله می­جنگیم! با مردمی می­جنگیم که چون ما شهادتین می­گویند و نماز می‏خوانند. از طرفی هم «ربیع» خود را شیعه می­دانست و نمی­خواست صریحاً از امام علی7 کناره‏گیری کند، لذا گفت: یا امیرالمؤمنین! خواهش می­کنم به من کاری را واگذار کنید که در آن شک وجود نداشته باشد، من را به مأموریتی بفرست که در آن تردید نباشد. حضرت هم پذیرفت و او را به یکی از سر حدّات فرستاد که اگر جنگی شد طرف مقابلش کفار و مشرکان باشند.(20)

نمونۀ دیگر از بی­بصیرتان و خواص منحرف، خوارج بودند. اینان گروهی از اهل اسلام و متظاهران به ظواهر اسلامی و مؤدب به آداب شرعی بودند که به علّت نبود بصیرت و ناتوانی در معرفت منشأ شبهات، نتوانستند از پرسش­هایی که از سوی اهل نفاق و دورویی؛ یعنی سران سپاه صفین ایجاد شده بود، عبور کنند.

امام علی7 در سال 38 هجری قمری و در بین مردم کوفه به حال این گروه اشاره کرده، ضمن ایراد سخنرانی و در مقام ریشه‏یابی علل پیدایش فتنه­ها، به دو ترفند معاویه برای ارضاء میل صدارت طلبی خویش و نیز فریب خوردن ساده لوحان از امت اسلامی، چنین اشاره می­کند:

«همانا آغاز پدید آمدن فتنه‏ها، هوا پرستی، و بدعت گذاری در احکام آسمانی است، نوآوری‏هایی که قرآن با آن مخالف است، و گروهی «با دو انحراف یاد شده» بر گروه دیگر سلطه و ولایت یابند، که بر خلاف دین خداست. پس اگر باطل با حق مخلوط نمی‏شد، بر طالبان حق پوشیده نمی‏ماند، و اگر حق از باطل جدا و خالص می‏گشت زبان دشمنان قطع می‏گردید. امّا قسمتی از حقّ و قسمتی از باطل را می‏گیرند و به هم می‏آمیزند، آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می‏گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت».(21)

شاید بتوان ادعا کرد که آن حضرت در دوران حکوت خویش، از هیچ پدیده­ای به اندازۀ بی‏بصیرتی یاران و برخی مسلمانان در شناخت فتنه­ها، ابراز بیزاری و تنفر نکرده است.

 

3-2. ملاحظات خویشاوندی و دوستی

از دیگر عوامل اعراض از حقّ، که می­توان آن را نیز از عوامل سیاسی انحراف خواص نامید، «ملاحظات خویشی، قومی ­و دوستی» است. تربیت اسلامی می­گوید که باید برای یک انسان مکتبی، محور تمامی رفتارها محبّت خداوند باشد و دیگر محبت­ها باید در این شعاع تنظیم شود. از دیدگاه قرآن کریم، حزب الله واقعی، کسی است که دل و جانش کانون محبّت خداوند شده و در این راه علاقه عاطفی خویش را از پدر، فرزند، برادر و خاندان منحرف، قطع کند.(22)

روح ایمان، خدا محوری در تمامی ابعاد زندگی است و همه حریم­ها در شعاع حریم خداوند محترم­اند. احسان به پدر و مادر، در قرآن کریم حریم فوق العاده­ای دارد و در چهار آیه قرآن در کنار توحید آمده است. این حریم به حدی است که برخی از فقیهان می­گویند: اطاعت امر والدین از نماز اول وقت مهم­تر است و فرزند می­تواند نماز مستحبی خود را به خاطر امر والدین بشکند. ولی این حریم در شعاع حریم خداوند است. بر این اساس، اگر پدر و مادر، فرزند را در مسیر شرک قرار دهند، فرزند نباید اطاعت کند: (وَ اِنْ جاهِداک عَلی أنْ تُشْرِک بی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاتُطِعْهُما...)(23)؛ «و هر گاه آن دو، تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی، که از آن آگاهی نداری (بلکه می‏دانی باطل است)، از ایشان اطاعت مکن» و اصولاً از هیچ مخلوقی آنجا که معصیت خالق مطرح است، اطاعت روا نیست. چنان­که امام علی7 فرمود: «دین ندارد کسی که نزدیک به اطاعت مخلوق در مسیر معصیت خالق گردد».(24)

در چندین آیه قرآن کریم این مضمون آمده است که کسانی که روابط عاطفی خویش را بر رابطه الهی ترجیح دهند، از صراط مستقیم منحرف شده، فاسق و ستمگرند.(25) هم­چنین به عنوان برهان و استدلال بر این نکته که باید «خدا محور» باشید و دیگران در زندگی­تان جنبه محوری نداشته باشند، این واقعیت را بیان می­کند که در قیامت نزدیکان و فرزندان به کارتان نمی­آیند: (لَنْ تنفعکمْ اَرْحامُکُمْ وَ لا اَوْلادُکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَفْصِلُ بَیْنَکُمْ وَاللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ)(26)؛ «هرگز بستگان و اولاد شما در روز قیامت سودی به حالتان نخواهند داشت و او در قیامت میان شما جدایی می­افکند و خداوند به آنچه انجام می دهید، آگاه است».

قرآن کریم در این زمینه ابراهیم بت شکن و یارانش را به عنوان اسوه و نمونه معرفی می­کند که محبّت خداوند را برگزید و از اقوام منحرف برید.(27)

این روح تربیت اسلامی است؛ اما پس از پیامبر اکرم9 با احیای ارزش­های جاهلی، دوباره تعصب­های نژادی و قبیله­ای جان گرفت و ارزش­های الهی قربانی ارزش­های جاهلی شد. در سقیفه، مسایل نژادی و ناسیونالیستی حرف اول را زد، مسأله نژاد تعیین کننده بود.(28) و راز لغزش برخی از کارگزاران امام علی7 نیز همین بود. حضرت به منذر بن جارود عبدی که به بیت المال خیانت کرده بود، نوشت: «پیوند با خویشاوندانت را به بهای بریدن از دینت برقرار می­کنی».(29)

در نامه­ای دیگر، یکی از کارگزاران خویش (مصقلة بن هبیره شیبانی) را نکوهش می­کند: «چرا بیت المال را بین افرادی از بادیه نشینان قبیله­ات تقسیم می­کنی؟»(30)

نمونه­ای دیگر از ملاحظات خویشاوندی را در داستان انحراف زبیر می­بینیم. از گذشته دور تاکنون فرزندان خواص در انحراف آنها نقش به‌ سزایی ایفا کرده‌اند. زبیر که یکی از خواص و اصحاب با وفای پیامبر9 و امیرالمؤمنین علی7 بود، بر اثر فعالیت‌های پسرش عبدالله منحرف و عملاً مردود و در اردوگاه دشمنان علی7 قرار گرفت. امام علی7 درباره زبیر فرموده‌اند: «زبیر همواره با ما بود تا آنکه فرزند نامبارکش عبد اللَّه، پا به جوانی گذاشت».(31)

از این­رو باید خواص نسبت به این موضوع مهم حساسیت بیش‌تری داشته باشند و آبروی چندین ساله خود را فدای هواهای نفسانی فرزندانشان نکنند.

حضرت امیرالمؤمنین7 به «حارث اعور همدانی» که از یاران فدارکار و با وفای و از فقهاء شیعه بود می­فرماید: «از یارانی که در فکر و نظر ضعیف­اند و عمل آنها ناشایسته است برحذر باش! (و اطراف خود راه مده) زیرا مقیاس سنجش شخصیت هر کس را یارانش تشکیل می­دهند».(32)

همۀ این نمونه­ها شاهد بر این مطلب است، که یکی از عوامل سیاسی ـ اجتماعی مؤثر بر انحراف خواص، ملاحظات خویشاوندی و عاطفی است.

پی نوشت :

20. احمد خاتمی، رسالت خواص، صص22-24؛  همو، در سایه سار حکمت علوی، قم، بنیاد بین‏المللی نهج البلاغه، 1382ش، صص241-243.

21. نهج‏البلاغه، خطبه50، ص 104.

22. مجادله، آیة 22.

23. لقمان، آیة 15.

24. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج73، ص393.

25. توبه، آیات 23 و 24.

26. ممتحنه، آیة 3.

27. ممتحنه، آیة 4.

28. نهج البلاغه، خطبه 3، ص 49.

29. نهج البلاغه، نامه 71، ص 617.

30. همان ، نامه 43، ص553.

31. نهج‏البلاغه، حکمت 453، ص739. 

32. نهج البلاغه، نامه69، صص 613 -614.


  • حسن صیادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی