بصیرت از منظر حضرت امام(ره)
بصیرت از منظر حضرت امام(ره)
حضرت امام خمینی(ره) که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خود به معنای واقعی بصیر بود و«بصیرتی داشت که خیلی از چیزهایی که ماها حتی گاهی با دقت نمی دیدیم او آنها را در نگاه عادی مشاهده میکرد. حرفهای او برخاسته از چنین دلی و چنان حکمتی بود.»[13]تفاوت انسان با حیوان را به بصیرت دانسته و میفرماید:
«انسان با روح انسان است،با بصیرت انسان است. ما همه با همه حیوانات شرکت داریم در اینکه گوش داریم،چشم داریم،پا داریم و ما دست داریم چه،اما این مناط و انسانیت نیست،آنی که انسان را از همه موجودات جدا میکند،از همه موجودات طبیعی جدا میکند،آن قلب انسان است،آن بصیرت انسان است. شما بصیرت داشته باشید،انسانید. اگر بصیرت نداشته باشد،ابوجهل چشم داشت اما انسان نبود،بعضی از انبیا هم چشم نداشتند و نبی بودند. میزان در انسانیت معنویت انسان است.»[14]
آن امام همام(ره) با تاکید بر بصیرت قلبی آدمی، «سعادت» انسان را در گرو بصیرت او معرفی نموده و تصریح داشتند:
«این معنا را باید بدانید که انسان به روح انسان است،انسان به بصیرت،بصیرت قلبی انسان است. این آلات ظاهری،آلاتی است که وسیله است و اینها از بین رفتنی است. آنچه باقی میماند روح انسان است و آنچه در انسان سعادت را ایجاد میکند بصیرت انسان است. و من امیدوارم که شماها بصیرت به طور کامل داشته باشید و خدای تبارک و تعالی به شما توفیق و سعادت عنایت کند.»[15]
از نگاه آن بزرگ مردی که با بصیرت والای خویش دشمنان اسلام را به خاک مذلت نشانده است تنها راه شناخت دشمن دید با بصیرت است:
«من باز میگویم همه مسوولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی تان - به خیال خام خودشان - بیرون نبرند،آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور،همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید،لحظهای آرامتان نمی گذارند.»[16]
بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران که با بصیرت نافذ خویش توانست با فتنههای بزرگی چون فتنه لیبرال ها، فتنه گروهک خلق مسلمان، فتنه منافقین، فتنه بنی صدر، فتنه مهدی هاشمی و دهها توطئه داخلی و خارجی در کنار جنگ تحمیلی و تهدیدات نظامی و تحریمهای اقتصادی و جنگ روانی و فشارهای سیاسی مقابله نماید ادامه این فتنه چینیها علیه نظام را پیشبینی نموده و با تاکید بر اینکه دشمنان انقلاب برای پنجاه سال آینده نقشه میکشند، میفرمود: «انشاءالله ملت عزیز ما با بصیرت و هشیاری جواب همه فتنهها را خواهد داد.»[17]
آن صاحب بصیرت عمیق، بصیرت را امری خدادادی میدانست و آن را وسیلهای جهت شناخت صلاح و فساد ملت معرفی مینمود. آنجا که میفرمود:
«تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرتها در دست خدای تبارک تعالی و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر میکند جهان را،لیل و نهار را و اوست که قلوب را متحول میکند و بصیرتها را روشن میکند و اوست که حالات انسان را متحول میکند و ما آن را در ملت عزیز خودمان،در زن و مرد،در کوچک و بزرگ یافتیم. این تقلیب قلوب که قلبها از آمال دنیوی و از چیزهائی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود و بصیرتها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیله بصیرت بفهمند»[18]
بصیرت از منظر امام راحل(ره) به عنوان مجتهد تراز اول دنیای اسلام از چنان جایگاه رفیع و ضرورتی انکار ناپذیر برخوردار بود که برخورداری از آنرا برای مجتهدین جامعالشرایط نیز لازم میشمرد:
«برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان،داشتن بصیرت و دید اقتصادی،اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان،شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند،از ویژگیهای یک مجتهد جامع است.» [19]