ولایت و بصیرت

بیانات رهبر عزیز برای مردم مریوان

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۵۲ ق.ظ

بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم‏

و الحمد للَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على اله الطّیّبین الطّاهرین و صحبه المنتجبین سیّما بقیّةاللَّه فى العالمین.‏
منطقه‏ى مریوان - این شهر و این مردم و این مناظر و این مناطق حساس - براى من یکى از خاطره‏انگیزترین مناطق کردستان و غرب کشور است. خداوند متعال را سپاسگزارم که بار دیگر توفیق پیدا کردم به این سرزمین سرشار از شکوه دلاورى و زیبائى طبیعى و مالامال از احساس محبت و وفادارى که در گذشته هم من اینها را در این منطقه تجربه کرده‏ام، بار دیگر سفر کنم.
جمع عزیزان مریوانى که در این میدان حضور متراکم و صمیمى را به وجود آورده‏اید، بدانید که من این شهر، این منطقه و این مجموعه‏ى عظیم مردمى را جزو نعمتهاى الهى و برکات الهى بر کشورمان و بر انقلابمان به حساب مى‏آورم.
از همان روزهاى دشوار سالهاى اول انقلاب که دست بدخواه دشمنان، این منطقه‏ى سرسبز و زیبا را تبدیل به میدان جنگ کرده بود و این مردم مهربان و خونگرم و صمیمى و مؤمن را درگیر مشکلات روزمره‏ى درگیرى و نبرد و کمبود و بقیه‏ى مشکلات دوران جنگ قرار داده بود،
خداى متعال اینجور مقدر کرد که ما با این منطقه رفت و آمد پیدا کنیم و از نزدیک با آن آشنا شویم. غیر از آنچه که برادران مؤمن ما که از نقاط دیگر کشور به اینجا آمده بودند درباره‏ى شما مردم عزیز، مهربان، وفادار و صمیمى بیان میکردند، خودِ ما هم از نزدیک نمونه‏هائى را دیدیم.
من فراموش نمیکنم در سال 59 در این شهر مریوان، با جمع مردم صمیمىِ اینجا مواجه شدم و به یک واحد آموزش و پرورش - فکر میکنم یک دبستان بود - رفتیم و با نوجوانان آنجا حرف زدیم. آن نوجوانان امروز یقیناً مردان میانسالى هستند. از اینجا با بعضى از افراد خودِ مریوان به مناطق دزلى و درکى - اگر درست یادم مانده باشد - رفتیم؛ مناطق بسیار حساس، بسیار مهم؛ از لحاظ طبیعت، بسیار زیبا؛ از لحاظ مردم، بسیار خونگرم؛ اما متأسفانه بر اثر جفاى دشمنان ملت ایران و دشمنان انقلاب اسلامى، همین مردم خوب، همین منطقه‏ى خوب، همین کوه‏هاى سر به فلک کشیده و سرسبز، همین دشتهاى خرم تبدیل شده بود به جهنم درگیرى‏ها و دشمن توانسته بود از برخى مزدوران خود سوء استفاده کند و آنها را وسیله‏اى قرار دهد براى کوبیدن مردم و به طور بالواسطه و غیر مستقیم، کوبیدن نظام اسلامى و تحقیر ملت ایران.
من فراموش نمیکنم در دزلى مردم با چهره‏ى باز از ما استقبال کردند. از دزلى با برادرها خارج شدیم برویم به سمت ارتفاعات مشرف بر سرزمینهاى عراق - ارتفاعات «تته» - که مزدوران بدخواهِ حقیرى در بین آن مردم نفوذ کرده بودند و حضور هیئت ما را به دشمن اطلاع دادند و دشمن هواپیماهایش را فرستاد. ما در بین راه که طرف ارتفاعات میرفتیم، دیدیم هواپیماى دشمن عبور کرد؛ فهمیدیم حادثه‏اى براى دزلى پیش خواهند آورد. برگشتیم دیدیم متأسفانه مردم غیر نظامى، مردم کوچه و بازار را بمباران کردند؛ عده‏اى را زخمى کردند، عده‏اى را به قتل رساندند. و ما جنازه‏ى شهدا و بعضى از مجروحین را برداشتیم، آمدیم مریوان.
این خاطرات عبرت‏آموز است. آن روز همین نظامهاى جهانىِ مدعى حقوق بشر از همین صدام حسین دفاع میکردند؛ از همین حرکات وحشیانه دفاع میکردند. نسل جوان امروز در کشور ما میداند و بداند، آزمایشگاه دروغ و فریب، آزمایشگاه خطاهاى بزرگ و جبران‏ناپذیرِ دستگاه‏هاى مدعى حقوق بشر، همین کشور عزیز ما و همین مرزهاى غربى این کشور از جمله منطقه‏ى کردستان بوده است.
در عملیات والفجر 4 که جوانان رزمنده‏ى کرد و فارس و بقیه‏ى جوانان رزمنده رفتند براى اینکه آتش دشمن را خاموش کنند و مریوان را از زیر آتش توپخانه‏ى دشمن بیرون بیاورند، و این کار را هم کردند، دشمن بعثى شهر مریوان را با توپخانه‏ى دوربرد خودش مرتب زیر آتش قرار میداد. این جوانان مبارز، رزمندگان سپاه پاسداران و بسیج، متشکل از مردم مناطق مختلف از جمله دلاوران و جوانهاى کرد، عملیات والفجر 4 را سازماندهى کردند و آتش دشمن را خاموش کردند و دشمن را عقب راندند؛ حتّى شهر حلبچه‏ى عراق را هم توانستند از تصرف دشمن خارج کنند. دشمن به انتقام این کار میدانید چه کرد؟ نمیتوانست به اینجا نفوذ کند؛ چون دلاوران ما ضرب شصت به او نشان داده بودند. دشمن بعثى بى‏رحم دور از انسانیت، شهر حلبچه را بمباران شیمیائى کرد، صدها و شاید هزارها نفر در آن بمباران شیمیائى از مردم کرد حلبچه و آن مناطق از بین رفتند، به خاطر اینکه صدام حسین میخواست از مردم کردى که در مقابله‏ى با نیروهاى مؤمن جمهورى اسلامى مقاومت نکرده بودند و با آغوش باز آنها را پذیرفته بودند، انتقام بگیرد.
این منطقه این آزمایشهاى بزرگ را دیده است. من قصد ندارم از تاریخ بگویم. اینها را البته شما، بخصوص نسل جوان باید بدانید. باید آزمونهاى بزرگى را که جمهورى اسلامى گذرانده است، این حرکت عظیمى که ملت ایران انجام داد و به اتکاء آحاد ملت ایران این پیروزى بزرگ نصیبشان شد، اینها را باید به صورت عبرتهاى بزرگ تاریخ، درسهاى آموزنده‏ى تاریخ، شما جوانها بدانید، تا بفهمید وزن و مقدار تبلیغاتى که امروز ایادى استکبار در دنیا میکنند، چقدر است. من نمیخواهم تاریخ بگویم، من میخواهم این را بگویم: در سنندج در روز سه‏شنبه، من راجع به عزت ملى حرف زدم. یک ملت باید خود را عزیز بداند و عزیز قرار دهد. باید یک ملت از خوارى، از ذلت، به هر وسیله‏اى از سوى هر کسى مبارزه کند و خود را به نقطه‏ى عزت برساند. این عزتى که براى ملت ایران یک ضرورت است و به فضل الهى به وسیله‏ى انقلاب اسلامى زمینه‏ى کامل این احساسِ عزت در ما مردم به وجود آمده است، یکى از عناصرش عبارت است از دلبسته و وابسته نبودن به بیگانگان، به دشمنان، به کسانى که در سرنوشت پرشکوه یک ملت مثل ملت ما، آنها هیچگونه احساس سود نمیکنند. بنابراین دنبال منافع خودشان هستند و این منافع را در ذلیل کردن، خوار کردن، به استضعاف کشاندن ملتها میدانند. باید به اینها دلبسته نشد.
شما جوانها، اداره کنندگان آینده‏ى این کشورید. این کشور مال شماست، آینده متعلق به شماست. جوانان ما این را باید به صورت یک اصل کلى در ذهن داشته باشند که براى اداره‏ى کشور، براى آینده‏ى کشور، نسخه‏هاى بیگانه‏نوشته را انتخاب نکنند. نسخه‏هاى اسلامى، نسخه‏هاى ملى، نسخه‏هاى بومى را انتخاب کنند. امروز و از سالها قبل، همه‏ى تلاش دولتهاى غربى و فعالان تمدن غربى، متوجه این نقطه است که فرهنگ خودشان، دانسته‏هاى خودشان، بافته‏ها و یافته‏هاى خودشان را بر ملتها، بر ذهنها تحمیل کنند. ملت عزت‏طلب، ملتى که میخواهد مستقل باشد، باید در مقابل این حرکت مقاومت کند.
امروز همه‏ى دنیا شاهدند که سیستم سرمایه‏دارى غرب، چقدر در مقابله‏ى با حوادث و بحرانها توخالى و ناتوان است. خودِ این سیستم بحران‏آفرین است و وقتى بحران به وجود مى‏آید، از خودش نمیتواند دفاع کند. این سیستمِ اقتصادى غرب است که همه‏ى افتخارشان به این سیستم اقتصادى بوده است؛ اقتصاد سرمایه‏دارى. و سعى داشته‏اند این سیستم را به هزار شیوه و هزار زبان، به عنوان نسخه‏ى منحصربه‏فردِ اقتصاد، به ملتها تحمیل کنند.
من میگویم ملت ما، جوانان ما، اندیشمندان ما، دانشجویان ما، آینده‏سازان ما، ناتوانى شیوه‏هاى مدیریت کشورهاى غربى را ببینند و ناتوانى آنها را در اداره‏ى این مهمترین بخش مدیریتشان یعنى اقتصاد را ببینند - فرهنگ به جاى خود، آداب انسانى به جاى خود، بى‏اعتنائى به حرمت بشر به جاى خود، تبعیض‏هائى که در قلمرو قدرت خودشان انجام میدهند به جاى خود؛ در همه‏ى این موارد، تمدن غربى امتحان بدى پس داده است - و آنگاه ملت ما، مسئولین ما، جوانان ما بالخصوص، این را محور فکر خودشان قرار بدهند و بر اساسِ این تأمل کنند که براى مدیریت کشور، براى روشهاى گوناگون اداره‏ى این ملت بزرگ، به فکر نسخه‏هاى خودى، به فکر نسخه‏هاى بومى باشید. این ایجاب میکند به اسلام توجه دقیق‏ترى کنید. اسلام نگاه روشن و روشنگرى به انسان و انسانیت و شیوه‏هاى انسانى دارد. از اسلام متحجر دفاع نمیکنیم؛ از اسلامى که با کمال تنگ‏نظرى به همه‏ى مسائل نگاه کند، مثل آنچه که بعضى از مدعیان اسلام میگویند، ما به او دعوت نمیکنیم؛ اسلام ناب، اسلام هشدار دهنده‏ى انسان و توجه دهنده‏ى انسان به تعقل و تفکر و تدبر؛ اسلامِ قرآن، اسلامِ سنت، اسلامِ اهل‏بیت؛ اسلامى که یک نمونه‏اش در کشور بزرگ ما با این گرفتارى‏هاى فراوانِ چندین ده ساله‏ى دوران تسلط دشمن، توانست یک چنین حرکتى را ساماندهى کند و این آزادى و این استقلال را از خود نشان دهد؛ ما به این اسلام دعوت میکنیم.
جوانهاى ما، اهل فکر ما، اهل فرهنگ ما تأمل کنند؛ مسئولین کشور به سمت سیاستهاى اسلامى حرکت کنند. اینى که یا مسئولان ما، یا در دوره‏هاى انتخابات مثل وضع کنونى، نامزدهاى انتخاباتى ما براى جلب توجه دیگران حرفهاى غربى‏ها را تکرار کنند، این هیچ امتیازى محسوب نمیشود. امتیاز این نیست که ما آن چیزى را بگوئیم که غرب مى‏پسندد. اینها کسانى‏اند که با فکر ایرانى، فکر اسلامى، هویت اسلامى و ایرانى مخالفند. خدا را سپاس میگوئیم که ملت ایران آن رشد و آگاهى لازم را به دست آورد تا توانست بر این همه موانع فائق بیاید.
منطقه‏ى شما - منطقه‏ى کردستان - این استان سرسبز، خرم، پراستعداد؛ چه استعداد انسانى، چه استعداد طبیعى، یکى از نقاط حساس کشور ماست. دشمنان از جمله‏ى کارهائى که کردند، این بود که شاید بتوانند این منطقه و بعضى از مناطق مشابه را با یک دره‏ى عمیقى از بى‏اعتمادى و سوءتفاهم، از بقیه‏ى بخشهاى این کشور بزرگ اسلامى جدا کنند یا فاصله بیندازند؛ اما موفق نشدند و نتوانستند. با ناامنى، با تبلیغات سوء قادر نشدند که این ملت مؤمن و مسلمان را تکه تکه کنند و برادران و خواهران عزیز کرد ما در همه‏ى مناطق کردستان، وفادارى خودشان، ایستادگى خودشان، رشد خودشان، رشادت خودشان را در عرصه‏هاى گوناگون این سالهاى متمادى نشان دادند؛ بخصوص شهر مریوان که از همان دوران اول معروف بود به پایبندى به اصول و مبانى اسلام و مردم مؤمن و متعهد و مقید؛ این را بارها میشنفتیم. خود برادران کرد ما میگفتند مریوان، قمِ کردستان است؛ یعنى مرکز دانش و مرکز دین. مردمى با گرایش دینى و با علاقه‏ى به علم در این منطقه جمع شده‏اند. خوشبختانه تجربیات سالهاى متمادى هم همین را نشان داد و تأکید کرد.
امروز بحمداللَّه نظام اسلامى بر کار خود کاملاً مسلط است. نظام اسلامى، نظام جمهورى اسلامى نه فقط در داخل کشور، بلکه در منطقه و در سطح بین‏المللى خود را در نظر سیاستها و سیاست‏سازان و سیاست‏مداران عالم تثبیت کرده است. دشمنان مجبور شده‏اند به ثبات جمهورى اسلامى و به اقتدار روزافزون جمهورى اسلامى اعتراف کنند و در مقابل آن تسلیم شوند.
امروز بحمداللَّه جمهورى اسلامى این فرصت را پیدا کرده است که بر روى طرحهاى بلندمدت براى رفع کمبودها و نقیصه‏ها و تخریبهاى دورانهاى گذشته برنامه‏ریزى کند. چشم‏انداز بیست ساله یک سند بسیار معتبر و مهم است که مسئولان کشور - چه در قوه‏ى مجریه، چه در قوه‏ى مقننه - و در بخشهاى مختلف موظف شده‏اند گام به گام این سند چشم‏انداز را تعقیب کنند و به آن اهداف نزدیک شوند. مردم هوشمند و جوانان بااستعداد در هر نقطه‏ى کشور مسئولیت بزرگى در این زمینه بر دوش دارند. من به شما مردم عزیز و بخصوص به جوانان عرض میکنم که ساختن کشور، پیش بردن کشور یک وظیفه‏ى مشترک است؛ مشترک بین مسئولان و مردم؛ مردم هم داراى مسئولیتند. خیلى باید مراقب باشیم که دشمنان پیشرفت کشور نتوانند ذهن و حواس ما را به نقاط فرعى و درجه‏ى دوم منعطف کنند، تا همه با وحدت کامل بتوانیم به سمت این هدفها حرکت کنیم.
امروز من میتوانم با قاطعیت بگویم مسئولین کشور، همه‏ى همت خودشان را به کار میبندند براى اینکه بتوانند کمبودها را در همه‏ى مناطق جبران کنند. در این سفر کردستان هم مسئولین، اعضاى هیئت وزیران در سنندج اجتماع کردند؛ مسائلى را که باید با اولویت، آنها را دنبال کنند، بررسى کردند؛ گزارش آن را به ما هم دادند. من از مسئولین دولت که این همت را کردند آمدند، تشکر میکنم. مسائلى که مورد توجه آنهاست، براى همه‏ى مناطق کردستان از جمله منطقه‏ى مریوان - همین منطقه‏ى شما - است و مسائلى که مورد توجه آنها قرار گرفته است، مسائل دقیق و اساسى و حقیقى است. تصمیم‏هاى خوبى هم گرفتند، امیدواریم که این تصمیم‏ها عملى شود.
آنچه که پشتوانه‏ى این حرکت است، ایستادگى ملت ایران و پایبندى به شعارهاى انقلاب است. شعارهاى انقلاب اسلامى است که میتواند پشتوانه‏ى قدرت ملت ایران و بزرگترین پشتیبان دولت براى پیشرفتها در میدانهاى مختلف باشد.
در خصوص این منطقه، یکى از چیزهائى که بسیار مهم است، مسئله‏ى سرمایه‏گذارى است؛ سرمایه‏گذارى‏هاى صنعتى و سرمایه‏گذارى‏هاى کشاورزى که ایجاد اشتغال کند. وقتى اشتغال به قدر کافى وجود نداشته باشد، راه‏هاى صحیح باز نباشد، آن وقت جوانان ما متأسفانه متوسل میشوند به راه‏هاى غیر صحیح؛ به قاچاق و امثال اینها. قاچاق یک بلیه براى کشور و براى اقتصاد کشور یک درد است؛ یک ویروسِ بشدت فلج کننده است. جوانان ما نباید در وضعى قرار بگیرند که احساس کنند ناچار باید به این راه غیر منطقى، غیر قانونى و غیر مشروع متوسل شوند. این جزو همتهاى اصلى دولت است و دولت به این همت گماشته است. شما هم باید کمک کنید؛ باید در این مسئله همکارى کنید. قاچاقى که انجام میگیرد، درست است که براى عامل آن، سود به همراه دارد، اما سود اصلى را کسانى میبرند که در پشت پرده‏ى این حرکتِ ظاهرى قرار دارند؛ افراد سوءاستفاده‏چى و فرصت‏طلبان بدون اینکه زحمتى متحمل شوند، بدون اینکه خطرى آنها را تهدید کند، بیشترین سود را میبرند، آن وقت جوان مؤمن ما به خاطر استیصال یا به هر جهت دیگر خودش را در معرض خطر قرار میدهد. این باب بایستى مسدود شود و این با سرمایه‏گذارى‏هاى درست و ایجاد اشتغال در همه‏ى مناطق کردستان، در همه‏ى بخشهاى شهرستانهاى کردستان، بخصوص شهرستانهائى که نزدیک مرزند مثل مریوان، این معنا امکان‏پذیر است و من دیدم مسئولین کشور، خوشبختانه به این نکته توجه دارند، رو این مسئله فکر کردند. باید زمینه‏اى فراهم شود که سرمایه‏گذارى‏هاى خوبى انجام بگیرد تا اشتغال ایجاد شود، تا جوان بتواند معیشت خود را از راه صحیح، از راه قانونى، از راه حلال تأمین کند.
البته شما بدانید، چون دشمن میداند که شرط سرمایه‏گذارى و ایجاد ثروت، امنیت است و نمیخواهند سرمایه‏گذارى و ایجاد ثروت در این منطقه انجام بگیرد، لذا سعى خواهند کرد با امنیت مقابله کنند. سعى میکنند امنیت را به هم بزنند. البته این را هم با اطمینان کامل به شما بگویم که نیروهاى مؤمن و وفادار جمهورى اسلامى به کمک همین مردم و همین جوانها با عوامل ناامنى بشدت برخورد خواهند کرد و هرگونه مجال ناامنى را به لطف الهى از آنها خواهند گرفت.
خدا را سپاسگزارم که این توفیق را به من داد که بار دیگر شهر عزیز مریوان و شما مردم عزیز و مهربان و وفادار و مؤمن را از نزدیک زیارت کنم. ما از یاد شما بیرون نمیرویم؛ دلهاى مسئولین از محبت به شما مردم میتپد و از عشق به مردم، مالامال و سرشار است؛ این را بدانید. و تلاشى که مسئولین کشور دنبال آن هستند، تلاش براى پیشرفت مسائل عمده‏ى کشور و از جمله مسئله‏ى اقتصاد کشور است. خوشبختانه توفیقات هم زیاد بوده است، کار هم زیاد شده است، کارهاى زیاد دیگرى هم باید انجام بگیرد. این سفر ما یکى از اهدافش این است که توجه مردم را از سایر نقاط کشور به این منطقه جلب کند، تا ارتباطات عاطفى بین دلها روز به روز مستحکم‏تر شود. هم مردم کرد این منطقه، هم مردم فارس یا ترک یا بلوچ یا سایر اقوام ایرانى در مناطق دیگر بوضوح احساس کنند که همه، اندامهاى یک پیکره‏ى عظیم و پر شکوهى هستند به نام پیکره‏ى ملت ایران. و این بحمداللَّه حاصل است.
من از محبت شما مردم، از استقبال شما، از اظهارات گرم و صمیمانه‏ى شما مردم عزیز، صمیمانه تشکر میکنم و از خداوند میخواهم الطاف و تفضلات خود را بر شما مردم عزیز نازل فرماید و از خدا میخواهم به مسئولین ما توفیق دهد و کمک کند که وظائف خود را به نحو اتم و اکمل در قبال این مردم عزیز انجام دهند. همه‏ى شما را به خداى بزرگ میسپارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

  • حسن صیادی

مناظر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی